середу, 21 листопада 2012 р.

Проповідь на Архистратига Михаїла

Сьогодні у день пам’яті архистратига Божого Михаїла та інших сил безтілесних ми спробуємо висвітлити правильне розуміння про ангелів, адже навіть люди, належні до Церкви, дуже часто, інтерпретуючи термін «ангел», надають йому невідповід­ного, спотвореного змісту. Дуже часто неодноразово доводиться чути слова «ангельський образ», «ангельські очі». Вживання слова «ангел» без розуміння його глибинної суті лише шкодить правдивій вірі, бо ж чиєсь святе переконання в існуванні безтілесних істот нара­жається на небезпеку бути потрактованим як анахронізм або плід нездорової уяви.

Нам, християнам, не личить обмежуватися вузьким розумінням Ангелів як охоронців тобто тих хто з волі Божої приставлений до нас, щоб застерігати нас від небезпек душі та тіла. Суть їхнього особливого покликання передає Святе Письмо. Вже на початку Святого Письма є повідомлення проте, як ангел охороняє рай. в ос­танню мить він оберігає Ісаака від меча Авраамового. Ангел супроводжує Товію в дорозі. Троє ангелів, що завітали на гостину до Авраама біля Мамврійського дуба, чудовий образ Святої Трійці.

У Новому Завіті чесним небесним силам безтілесним відведено Особли­ву роль. Архістратиг Гавриїл — посланець Божий приносить благу вість пречистій Діві. Про народження Спасителя убогі пасту­хи дізнаються від ангелів. Про, радісну новину воскресіння Ісуса Христа жінки-мироносиці почули від двох чоловіків у блискучих шатах. Тож якщо ми вва­жаємо Святе Письмо ос­новним джерелом віри, то правду про існування світу безтілесного, світу невиди­мого поряд із видимим повинні сприймати поза будь-якими сумнівами. Ще 1215 року, Лятеранському соборі проголоше­но догму про існування ангелів — створінь Божих. Об'явлена Всевишнім правда і є підставою для того, щоб прославляти чистих духів, возвеличува­ти їх як посередників між небом і землею.

Щонеділі та в Лазареву суботу на утрені чуємо ве­личаву пісню «Ангельсь­кий хор». Цей гімн воскреслому Ісусові передає го­ловний зміст християнства і закликає прославляти разом із серафимами триє­диного Господа. Існує, на жаль, багато перешкод, через які наші кінцеві ре­зультати на шляху духов­ного вдосконалення, по­при величезні потуги, нік­чемні й мізерні. Схильність до надприродних пережи­вань завжди була притаман­на людині. Вона прагнула, окрім світу ма­теріального, пізнати і той інший, невидимий. Однак, якщо поганство з витворе­ним людською уявою сон­мом богів колись було однією з передумов утвер­дження монотеїстичних переконань, то тепер язич­ництво, породжене браком чітких світоглядно-релігійних орієнтирів серед великої частини християн, деколи призводить до жах­ливих наслідків. Ми чомусь легко переймаємося всіля­кими забобонами, піддає­мося ворожінню,, забуваю­чи, що насправді маємо Ангела-хоронителя. Важливо свою віру, хри­стиянське буття супрово­джувати безнастанною мо­литвою. Тоді надприродне післанництво істот, обда­рованих розумом і свобідною волею, насправді буде корисним для кожного з нас. Це означає, з одного боку, що розум наш буде наснажуватися правдами віри і законів Божих. З дру­гого ж боку, їхня присут­ність зможе уберегти нас, грішних, тоді, коли ми схи­ляємося до чогось злого.

В іконографії успіння Богородиці бачимо багато ангелів. Сюжетна компо­зиція побудована на основі апокрифічних розповідей. Ангели переносять на по­хорон Марії апостолів. Анге­ли обрамлюють мандорлу, що оточує Христа з душею Богородиці у сповитку. Ан­гели утримують коло світ­лих кольорів, на якому відноситься до раю Бого­родиця Оранта. Серед епі­зодів, об'єднаних спільною! ідеєю, привертає увагу та­кий: архангел Михаїл від­рубує долоні Авфонію. Во­ни приросли лише тоді, коли той повірив, що усопша насправді є Матір'ю Божою. Архістратиг став на сторожі віри. «Хто яко Бог?! Мікаель?!» Цей заклик сто­сується того, хто очолив боротьбу проти збунтова­них ангелів.

Дорогі в Христі ми з вами у земному житті потребуємо добрих опікунів, справжніх за­ступників тих, хто оста­точно, як у випадку з Авфонієм, прзбавляє нас сумнівів. Ми потребуємо тих, хто перемагає зло й уособлює невинність, чи­стоту і святість. І цими опікунами і заступниками є наші Ангели Хоронителі дані нам Господом у момент Хрещення. Тож молімося і просімо: «Мій ангели святий небесний друже мій веди мене до Бога бо це моя дорога. Щодня мене пильнуй від злого все рятуй, я свято хочу жити і Богові служити».

СВЯЩ. ІВАН ГОЛУБ. ВИКЛАДАЧ ЛПБА УПЦ КП

Немає коментарів:

Дописати коментар